Hoe zorgen we ervoor dat meer fietsers parkeren onder de bieb?

‘’Als je aan iets begint, moet je het ook afmaken.’’

Allereerst staat het buiten kijf dat de Gemeente Amsterdam opdraait voor de kosten. Ik ben geen aannemer, maar schat dat de fietskelder één zo niet paar miljoen euro heeft gekost. Om dit stukje civiele kunst niet op een fiasco te laten uitdraaien lijkt mij dat de Gemeente hand in eigen boezem moet steken. De kosten voor het eventuele laten slagen van de kelder staat niet in verhouding tot de aanleg daarvan. Een lege kelder is vooral een hele dure kelder.
De fietskelder is prachtig weggewerkt in het plein, dat is tevens het grootste manco. Van bovenaf, op de website, is het duidelijk te zien dat er een ingang is, maar als je aan komt fietsen zal alleen de oplettende kijker het opvallen. Daarnaast mag (lees: kan) de fietser in Amsterdam overal zijn fiets neerzetten en zal dit dus ook doen en geenszins de intentie hebben om een fietskelder o.i.d. te zoeken.
Mijn plan richt zich op de volgende twee pijlers, te noemen: bekendheid verwerven en handhaving.
Ten eerste zal gedurende een nader te bepalen periode op het stuur van elke foutief geparkeerde fiets een sticker worden geplakt, (Zo’n rode van het fietsendepot.) óf een zadelhoes met tekst, nog handig ook. Met daarop de tekst dat: A) de fiets foutief geparkeerd staat. B) er een fietskelder aanwezig is. en C) dat vanaf een nader te bepalen datum de fiets (direct) verwijderd zal worden.
Ten tweede staat er naast de ingang van de kelder een rechthoekig gebouwtje, met daarop niet tot de verbeelding sprekende kust, zet er een kunstzinnige fiets op, de volgende prijsvraag, maar dat terzijde. Het is de perfecte reclamezuil. Vanaf alle hoeken van het plein, zelfs vanaf het bruggetje richting Nemo, te zien. Op elk van de vier vlakken kan de symbolische P worden geplaatst, of een creatieve versie daarvan die de fietser in één oogopslag duidelijk maakt dat er een fietskelder aanwezig is. Mits mooi gedaan hoeft het aanzien van het plein niet aangetast te worden.
Ten derde kampt het centraal station ook met een fietsenprobleem. Het fiets eiland naast CS is altijd afgeladen en slecht verlicht. Reclame rondom het fietseiland biedt uitkomst om het eventuele overschot af te romen naar de fietskelder bij de OBA. Paar minuten lopen is voor mij persoonlijk hetzelfde als paar minuten zoeken naar een plekje. Ook al is de reiziger hiertoe niet bereid, wat ook begrijpelijk is, dan is op zijn minst naamsbekendheid verworven. En is men bij een eventueel later bezoek aan de OBA op de hoogte.
Tot slot de handhaving. Ik ben zelf student op Roeterseiland en daar hebben ze sinds een jaar, misschien twee, ‘’De Fietscoach’’. Waar het eerst nog een slagveld was staan nu alle fietsen keurig in het gelid dan wel in de drie fietskelders die het Roeterseiland rijk is. Ik denk dat het werklozen waren die via de UvA dan wel de Gemeente Amsterdam aan een baantje zijn geholpen en op een uiterst vriendelijke wijze mensen erop attenderen dat fietsen foutief geparkeerd worden. Hier wordt dan ook gehoor aan gegeven.
Ik denk persoonlijk dat de fietskelder prima kans van slagen heeft, maar door het gebrekkig exploiteren daarvan voor minstens tweederde leeg staat. Over eventuele kosten kan ik niets zeggen. Het zou hetzelfde zijn om mij een schilderij te laten taxeren. Ik bezit de kennis niet. De Gemeente Amsterdam draait op voor de kosten. ‘’Als je aan iets begint, moet je het ook afmaken.’’
Er zal in het begin mankracht nodig zijn om de kelder een kans van slagen te geven en enkele investeringen omtrent de naamsbekendheid én aanwezigheid van de kelder. Het aantal fietscoaches kan ook naarmate het beter gaat afgebouwd worden.

328 stemmen
Stem
Inloggen
Controleer!
(even geduld ...)
Reset
of meld u aan met
  • facebook
  • google
Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden
Ingelogd als (Afmelden)
Je hebt nog over! (?) (denken…)
Tjade van der Maas plaatste dit idee  ·   ·  Beheerder →

7 reacties

Inloggen
Controleer!
(even geduld ...)
Reset
of meld u aan met
  • facebook
  • google
Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden
Ingelogd als (Afmelden)
Indienen...
  • Goud schreef  · 

Dit is sowieso het beste idee maar omdat het niet uitnodigt om te lezen, hier een samenvatting:

Mijn plan richt zich op de volgende twee pijlers, te noemen:
    1) bekendheid verwerven (Door stickers of zadelhoes op fietsen te doen voor een X periode en door zuil naast fietsenkelder als reclamezuil te laten dienen)
    2) handhaving (Fietscoach)

• Anoniem schreef  · 

Ik vind dit echt een topidee. Ik val snel flauw.

• Anoniem schreef  · 

Top idee, By far het beste dat ik tot nu toe heb gezien!

• Raymond schreef  · 

Hallon,

Jij steeld myn idee! Ik was dit neit hoor mense!
    GReotjes RAymont

Feedback en Kennisbank