Hoe zorgen we ervoor dat meer fietsers parkeren onder de bieb?

De fietser óók op het plein iets ruimte gunnen

De fietsende klant is koning en het plein zou best voor een deel met markeringen ingedeeld kunnen worden voor fietsparkeren. De natuurlijke looproutes als brede corridor wél vrijhouden.
Werk niet met nietjes want anders staat het blik er blijvend. De corridor kun je licht verhoogd aanleggen zonder dat gehandicapten het als obstakel ervaren. De routes verfraaien met beplanting zoals gesculptureerde wintergroene lage hagen (waar je dan niet een fiets tegen kan zetten). Dat breekt ook de wind op dit pleintje. Ook een goede fraaie verlichting van dat voorplein helpt de sfeer en beleving op te krikken.
Maak de entree van de fietsenkelder wel aantrekkelijker zodat men verleidt wordt de stalling te gebruiken. Bijvoorbeeld een ruime overkapping die met fraaie aanlichting en speelse lichtkunst de fietser naar de kelder lokt.
De fietskelder staat m.i. juist vaak redelijk vol met langfietsparkeerders (treinreizigers?). Regelmatig 'stickeren' en verweesde fietsen verwijderen.
Een fietsenmaker/leerwerkplek (DWI) kan kleine manco's zoals kapotte verlichting of te laag zadel tegen een klantvriendelijk tarief of slechts tegen materiaalprijs verhelpen. Daar is het veilig fietsen ook mee geholpen. De regel zou dan moeten zijn dat alles wat binnen een kwartier te repareren is GRATIS kan als er budget voor is en de rest tegen een goed aangegeven basistarief. Doel is de kelder wervend te maken en dat er meteen wat toezicht is.

Een verbinding tussen kelder en OBA/Conservatorium zou het meest ideale zijn maar dat lijkt mij onbetaalbaar.
Luc Sour

363 stemmen
Stem
Inloggen
Controleer!
(even geduld ...)
Reset
of meld u aan met
  • facebook
  • google
Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden
Ingelogd als (Afmelden)
Je hebt nog over! (?) (denken…)
Anoniem plaatste dit idee  ·   ·  Beheerder →

6 reacties

Inloggen
Controleer!
(even geduld ...)
Reset
of meld u aan met
  • facebook
  • google
Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden
Ingelogd als (Afmelden)
Indienen...
  • Jan BosmaJan Bosma schreef  · 

Buurtbewoners staan ook geparkeerd in de fietsenkelder. Dat mag dus die kan je moeilijk 'stickeren' en verwijderen lijkt me. Er zit al een fietsenmaker dus een DWI-er is oneerlijke concurrentie.

• Aanvulling door LucAanvulling door Luc schreef  · 

Sturend inrichten ipv bestraffen. Het plein 'leesbaar' inrichten met groen, kortparkeren voor fiets en scooter én het terras van Vapiano daar mooi inpassen. Dat voorkomt foutparkeren want dat lege plein nu is de fietser uitnodigen die leegte te benutten (overtredingen haast uitlokken). I.p.v. geld stoppen in handhavers kun je beter personeel inzetten die een positieve toegevoegde waarde heeft (fietsreparatie) en meteen die toezichthoudersrol vervullen wat het veiligheidsgevoel ten goede komt. Het fietspad laat je uitkomen voor de fietskelder. Welkom!

Feedback en Kennisbank