Help de fiets onder de Bieb

De fietsenstalling onder de centrale bibliotheek Amsterdam staat vaak voor tweederde leeg. Amsterdam zoekt bewoners, ondernemers en whizzkids met een goed idee en een praktische oplossing.

Denk mee. Doe mee. Win € 500. Werk mee. Beschrijf jouw oplossing aan de hand van zeven vragen:

1. Presenteer je oplossing helder en overtuigend. 2. Geef aan wie de oplossing kan realiseren: een persoon, een bedrijf of de gemeente Amsterdam. 3. Beschrijf de status van de oplossing: een idee, prototype of bestaand product. 4. Schat in wat de kosten zijn om de oplossing te realiseren. 5. Schat in wat de jaarlijkse onderhoudskosten zijn. 6. Geef aan wie deze kosten betaald: de gemeente Amsterdam of een Publiek-Private Samenwerking. 7. Sluit af met je naam en e-mailadres. Een illustratie of presentatie van je oplossing kan je als bijlage toevoegen (maximaal 5 Mb).

Oplossingen die voor 7 februari 2014 17:00 uur op dit forum zijn beschreven, worden door de experts en het panel meegewogen in de selectie van tien winnende oplossingen. Zie voor meer informatie www.centrum.amsterdam.nl/OBAfiets

Hoe zorgen we ervoor dat meer fietsers parkeren onder de bieb?

U hebt al uw stemmen gebruikt en kan daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. U kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop u heeft gestemd, zult u de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee weer verwijderen.
  • Om ideeën te zien waar u op hebt gestemd selecteert u het "Mijn feedback" filter en selecteert u "Mijn open ideeën".
(denken…)

Voer uw idee in en we zullen zoeken of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt u ondersteunen en becommentariëren.

Als het niet bestaat, kunt u uw idee plaatsen zodat anderen het kunnen ondersteunen.

Voer uw idee in en we zullen zoeken of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

1. BRB! even een boek terugbrengen.

Hoe krijgen we de fietsen onder het plein van de oba?
    Goeie vraag, want de fietsenkelder is op zich natuurlijk geen slecht idee: gratis parkeren met toezicht voor de deur van de bieb, wie wil dat niet? Waarom wordt er dan steevast overal behalve in de kelder geparkeerd? Zijn biebbezoekers zulke ongehoorzame mensen? Wij gaan ervan uit dat de meeste mensen de regels best willen volgen. Hoe geef je ze de kans?

In onze visie is het de oorzaak tweevoudig:
    1. De ondergrondse parking kan prominenter worden aangegeven. Hierbij hoort dat het onderscheid tussen waar je wel en niet mag…

24 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden
    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (denken…)
  2. Efficiency and Information

The objective of the project is to help people park their bikes downstairs in the parking instead of upstairs anywhere. How can we do this? Let's take a look at the current situation to spot problems we have to solve.

Why people park upstairs?(possible reasons)

1. Time efficiency. We live in a society where you have to do everything as fast as possible. So, there is no point on wasting your time parking downstairs when you can spend less time doing that upstairs.

2. Information. Or lack of information, in this case. Not everybody knows there is a parking space,…

3 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  3. Maak er een leuke wedstrijd van.

Door er een leuk spel van te maken creëer je het collectieve bewustzijn dat de garages er niet voor niets zijn. Gedragsbeïnvloeding gaat het beste door met humor en respect benaderd te worden.

1 stem
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  4. Directe ingang naar Bibliotheek maken en aanrijroute veranderen

Je fiets in de OBA fietsenstalling zetten, voelt als extra moeite want.
    - Je kunt niet binnendoor vanuit de fietsenstalling naar de bibliotheek en vice versa.
    - de ingang van de fietsenstalling ligt in het zicht het zicht van de ingang van de OBA (wat dit gevoel versterkt.)
    - je kúnt je fiets op het plein zetten.
    - de ingang/helling is bij regen en sneeuw nogal gevaarlijk en afstappen gaat tegen de natuur van de fietser in.

Het ontbreken van een directe toegang naar de bibliotheek en het conservatorium, is een misser in het ontwerp. Er is geen rekening gehouden…

1 stem
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  5. Projectvoorstel ‘Help de fiets onder de bieb’: aantrekkelijk maken van fietsroute, fietskelder en plein door menselijkheid, meer sociale in

Projectvoorstel ‘Help de fiets onder de bieb’: aantrekkelijk maken van fietsroute, fietskelder en plein door menselijkheid, meer sociale interactie, (omgevings)kunst en natuur in de vorm van groen buiten en als thema op de wanden in de fietskelder.

Oplossing aan de hand van 7 punten
    1 Naam: Herma Gerrits
    Email: hzgrrts@xs4all.nl

2 De aanfietsroute (vanaf het CS) mag veel duidelijker en aantrekkelijker door:
    - de fiets op de eerste plaats te stellen en de auto een ondergeschikte rol toe te kennen; de huidige weg wordt nu fietspad waar auto’s gedoogd worden.
    - De aanfietsroute wordt gemarkeerd door een kunstwerk op de…

1 stem
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  6. Fiets 'm erin!

Beste dhr. Schoneveld,

Uit onze brainstorm zijn de volgende oplossingen voor het fietsparkeerprobleem naar voren gekomen

1. De oplossing is een combinatie van het veranderen van de functie van het plein en als mede het verbeteren van het imago van de fietsenstalling.

Veranderen functie:
    - Mensen kunnen hun fiets niet langer op het plein parkeren aangezien de ruimte wordt gewijzigd in een recreatieplek (picknick tafels). Passend bij de bestaande architectuur.
    - De fietsenstalling wordt overkapt met een glasplaat (in de lijn van de gebruikte materialen door Jo Coenen). Deze glasplaat wordt voorzien van teksten uit de literatuur en estetische lichtbronnen. …

3 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  7. Boek reCycle: Fiets parkeren & Boek doneren ofwel consumeren !

Hallo lieve Lezers,

Hoe het de moeite waard te maken om de fiets in de stalling te parkeren???
    Waar houden bibliotheekgangers nou van?!
    Boeken!!!

Dus simpelweg,
    boekenkasten in de fietsenstalling te plaatsen .

Waarom?

• Hupsakee naar benee: fiets parkeren & boek doneren!

De biebbezoeker die thuis boeken heeft liggen en
    er geen raad meer mee weet kan die doneren
    door het achter te laten in de boekenkast in de fietsstalling.
    Dan is het thuis: opgeruimd staat netjes plus
    wetende dat je een ander blij maakt met jouw boek.

• Huppakee naar benee: fiets parkeren & boek consumeren!

Gratis boek…

1 stem
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  8. In mijn ogen zijn er drie problemen waardoor de ondergrondse fietsenstalling zo slecht gebruikt wordt. Ten eerste is de entree ervan slecht

In mijn ogen zijn er drie problemen waardoor de ondergrondse fietsenstalling zo slecht gebruikt wordt. Ten eerste is de entree ervan slecht zichtbaar. Ik wist persoonlijk niet eens dat er een ondergrondse fietsenstalling was, terwijl ik vaak genoeg in de bieb ben geweest. Er is een hellingbaan, met uiteraard een borstwering eromheen zodat er geen mensen in het gat vallen. Maar die borstwering is natuurlijk een ideale plek om je fiets aan vast te maken. Ten tweede wordt ook nergens aangegeven dat er gratis gebruik gemaakt kan worden van een bewaakte overdekte stalling voor zowel fietsen als scooters. Ten derde…

3 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  9. Opvallend, aantrekkelijk en bovenal een muzikale beleving.

Mensen die niet de meerwaarde inzien van een overdekte fietsenkelder moeten op een andere manier benaderd worden. Het creëren van een veilig gevoel en een aangename sfeer kan gerealiseerd worden door gebruik te maken van muziek.

37 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  10. Aantrekkingskracht en Zichtbaarheid verbeteren

Als lichtkunstenaar wil ik een oplossing aandragen waardoor tegelijkertijd het fietsparkeerprobleem wordt opgelost en tevens het aanzien van dit stukje Amsterdam wordt verhoogd.

Een plein is geen stalling en Amsterdammers snakken naar een plein waar ze kunnen verblijven in plaats van slalommen tussen lukraak op elkaar geparkeerde vehikels.
    Hoe krijgen we bezoekers zo ver om in de stalling te parkeren? In het onderzoek 'Fietsparkeren OBA' springen mij direct twee feiten in het oog die ruimte bieden voor een oplossing.
    1. 1/3 van de ondervraagde foutparkeerders weet niet van het bestaan van de stalling. Dat betekent dat de stalling niet zichtbaar…

153 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  11. Goede verduidelijking ingang OBA-fietsgarage

Het idee dat wij bedacht hebben, is om de ingang van de garage te verduidelijken. Dit doen wij door het fietspad erop te laten aansluiten. Momenteel is het niet duidelijk dat het de ingang is van de ondergrondse fietsenstalling. Als het fietspad door middel van wegmarkering wordt doorgetrokken naar de ingang, wordt het duidelijker en makkelijker de ingang te vinden. Dit ontwerp is geïnspireerd op de auto; voor de auto is het altijd wel duidelijk aangegeven door middel van markering waar de ingang van de openbare garage zich bevindt.

54 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  12. Maak (de ingang van) de fietsstalling zo dat fietser hem willen gebruiken

De Situatie
    1) De visie van het Stadsdeelbestuur dat het plein voor de bibliotheek leeg moet blijven wordt blijkbaar niet gedeel door de gebruikers van het plein, van de bibliotheek en van het conservatorium. Als fietser is mijn visie een makkelijke bereikbaarheid van plekken als de OBA met de fiets en de mogelijkheid mijn fiets ergens veilig vast te maken.
    2) Er is op dit moment geen reden voor fietsers om de fietsstalling te gebruiken. Ondertussen zijn er zelfs heken geplaatst aan de ingang van de fietsstalling, waardoor het niet eens meer mogelijk is om met een bakfiets of een…

1 stem
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  13. alle ruimte om NIET te parkeren

Het probleem van de ongewenste fietsen bij de OBA ligt niet bij de huidige fietsenstalling. Het probleem is de ruimte boven de grond. Veel mensen maken een bewuste keuze om de stalling niet te gebruiken of zijn niet gemotiveerd om op zoek te gaan naar deze optie, omdat ze een alternatief denken te hebben.

De ruimte voor de bieb moet getransformeerd worden, zodat er geen fietsen meer kunnen staan waar die niet horen. We stellen voor om een nieuw landschap te creëren: groene heuvels bedekt met gras. Waardoor de plekken waar nu fietsen foutief geparkeerd worden, niet meer uitnodigen om…

1 stem
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  14. Comfort en herkenbaarheid.

In ons plan hebben wij ons gericht op comfort en herkenbaarheid. Waarom? Uit het respondenten onderzoek – die uitgevoerd is door onderzoeksbureau O + S - is namelijk gebleken dat een groot aantal mensen niet weten dat er überhaupt een fietsgarage is. Een ander belangrijk deel van de oplossing is het inspelen op gedachten en gedrag van de mens. Dit doen we door het gehele fiets parkeer-traject aangenamer te maken.

Het versterken van deze 2 essentiële factoren d.m.v. het toepassen van verschillende ideeën die samen één geheel vormen, zal er voor zorgen dat de bezettingsgraad in de fietsparkeergarage toeneemt.

In…

174 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  15. Met licht en markering de fiets onder de bieb

Wij willen voor een mooi open plein zorgen zonder hinder van geparkeerde fietsen.
    Wij focussen ons op drie punten om deze geweldige situatie te bereiken:
    - Bereikbaarheid
    - Aantrekkelijkheid
    - Bekendheid
    Met onder andere opvallende (interactieve) lichteffecten en flitsende wegmarkering brengen wij de fiets onder de bieb.

Nieuwsgierig geworden? Open de bijlage!

149 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  16. De Fontein

Ons idee is om nieuw leven te blazen in het plein voor de OBA en het Conservatorium. Het doel van ons idee is om een levendig, aantrekkelijk, kleurrijk en bruisend plein te vormen. Een plek creëren waar mensen hun tijd kunnen doorbrengen. En bovenal het wegnemen van de fietsen.

De maatregelen die getroffen moeten worden zullen allemaal in verband staan met elkaar, waardoor het plein 1 geheel wordt. De maatregelen die getroffen moeten worden zijn:
    • Aanpassing van het plein voor het Conservatorium en de OBA
    • Aanpassing van de infrastructuur van het plein
    • Aanpassing van de toegangstunnel

Verdere…

213 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  17. 3D cursus voor architecten

Ik pleit er voor om cursussen te organiseren voor architecten waarin zij leren om in hun 3D programma realistisch een fiets te ontwerpen, want dat lijkt mij de voornaamste oorzaak van de problemen met de onzichtbaar weggestopte fietsenstallingen. Ofwel de architecten kunnen geen fiets modelleren in 3D, ofwel ze willen het niet. Een architect imponeert graag met een fraai leeg plein waarop een enkele half transparante persoon in (mantel)pak rondloopt. Maar het in de cursus kan ook gelijk geleerd worden dat het bij het realistisch ontwerpen van de publieke ruimte niet om een mooie 3D-visualisatie gaat, maar dat de ruimte…

7 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  18. Het kennisplein, van verkeersgebied naar verblijfsplek, een locatie vol kansen

Idee (zie ook bijlage):
    Ik stel voor dat van het gebied voor de bibliotheek en het conservatorium een plein wordt gemaakt. Een plek waar bezoekers graag verblijven, en waarom mensen vaker naar de Oosterdokskade gaan.

Wat ik wil doen is de plekken een identiteit geven (kennisplein) en de functies duidelijk wil duiden (fietsenstalling). Het plein kan dienen voor lezingen, publicaties, optredens, schoollessen maar ook voor recreatie en ontspanning, kortom een plek voor kennis en plezier voor de Amsterdammer en bezoeker. Groen in combinatie met banken zal als omkadering van het plein dienen en daarmee meteen ook als barricade voor de…

39 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  19. ROUTE + DAGLICHT + SITUERING

De fiets is in een stad als Amsterdam het meest gebruikte en in veel gevallen het snelste vervoermiddel. Het stallen van de fiets mag dan ook vooral niet teveel tijd en moeite kosten. Tijd en moeite zijn subjectieve begrippen. In het geval van het stallen van de fiets worden deze bepaald door 3 grootheden:

1. Situering (van de entree en/of uitgang)
    Elk obstakel is er één teveel, of het nu een stoeprand, een
    verkeersbord, of een bocht in de weg is.
    2. Daglicht
    Het effect van daglicht is niet te onderschatten. Daglicht trekt mensen,
    schaduw schrikt hen af.
    3. Route …

1 stem
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook