Help de fiets onder de Bieb

De fietsenstalling onder de centrale bibliotheek Amsterdam staat vaak voor tweederde leeg. Amsterdam zoekt bewoners, ondernemers en whizzkids met een goed idee en een praktische oplossing.

Denk mee. Doe mee. Win € 500. Werk mee. Beschrijf jouw oplossing aan de hand van zeven vragen:

1. Presenteer je oplossing helder en overtuigend. 2. Geef aan wie de oplossing kan realiseren: een persoon, een bedrijf of de gemeente Amsterdam. 3. Beschrijf de status van de oplossing: een idee, prototype of bestaand product. 4. Schat in wat de kosten zijn om de oplossing te realiseren. 5. Schat in wat de jaarlijkse onderhoudskosten zijn. 6. Geef aan wie deze kosten betaald: de gemeente Amsterdam of een Publiek-Private Samenwerking. 7. Sluit af met je naam en e-mailadres. Een illustratie of presentatie van je oplossing kan je als bijlage toevoegen (maximaal 5 Mb).

Oplossingen die voor 7 februari 2014 17:00 uur op dit forum zijn beschreven, worden door de experts en het panel meegewogen in de selectie van tien winnende oplossingen. Zie voor meer informatie www.centrum.amsterdam.nl/OBAfiets

Hoe zorgen we ervoor dat meer fietsers parkeren onder de bieb?

U hebt al uw stemmen gebruikt en kan daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. U kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop u heeft gestemd, zult u de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee weer verwijderen.
  • Om ideeën te zien waar u op hebt gestemd selecteert u het "Mijn feedback" filter en selecteert u "Mijn open ideeën".
(denken…)

Voer uw idee in en we zullen zoeken of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt u ondersteunen en becommentariëren.

Als het niet bestaat, kunt u uw idee plaatsen zodat anderen het kunnen ondersteunen.

Voer uw idee in en we zullen zoeken of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

1. De stalling als voorportaal van de bieb.

Fietsers parkeren het liefst op de stoep voor de deur. Dan zorg je ervoor dat de stalling op de stoep voor de bdeur komt te liggen. Hoe? Door een gat in het plein te maken met een trap voor de fiets en een de voetganger. En richt het plein in als verblijfsplek.

626 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden
    Ingelogd als (Afmelden)
    Je hebt nog over! (?) (denken…)
  2. AIDAS

Fietsenstalling OBA

Het idee is simpel. Leef het AIDAS model na. Het AIDAS model is een model wat veel gebruikt wordt door verkopers. Waarom zouden we dit model niet net zo goed in de dagelijkse praktijk kunnen naleven?

A: Awarenes - De bezoeker moet de fietsenstalling al van een afstand zien.

I: Interest - De fietsenstalling moet opvallend, mysterieus, apart,
    interessant ogen.

D: Desire - De bezoeker moet er als het ware naar verlangen om de
    fietsenstalling te betreden. Het moet er welkom uit zien.

A: Action - De bezoeker moet er ook echt naar binnen gaan, er moeten zo …

515 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  3. BREAKIE BREAKIE

DOOR BREAK

Ik wil best mijn fiets in de fietsenkelder zetten van de bieb maar dan moet ik er weer helemaal uit om in de bieb te komen. Dat is niet fijn, onhandig en als het regent wordt je nog eens nat. Het is bij de bieb altijd al zo winderig, dus je bent blij als je eenmaal binnen bent. Dus eenmaal binnen in de fietsenstalling wil ik niet maar terug maar vooruit, verder, de bieb in.

Toen dacht ik bij mijzelf: Ik ga eens even kijken.
    In de kelder is een ruimte waar het personeel van de bieb de…

418 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  4. De "rode zone"

De "Rode zone"

De aanleiding
    Situatie is nu dat de mooie en goed toegankelijke ondergrondse fietsenstalling bij de OBA grotendeels leeg staat en de stoep volstaat met fietsen. Een rommeltje. Soms worden fietsen met kettingslot vastgezet aan de leungen van de trap naar de bieb. Dan wordt het zelfs gevaarlijk.

Het idee
    Het idee is om in het gebied rondom de OBA een fietsparkeerverbod af te kondigen. Dit gebied wordt gemarkeerd door rode lijnen. We noemen het de "Rode zone". Je fiets moet dus in de fietsenstalling worden geplaatst. En dat werkt alleen als er actief en consequent gehandhaafd wordt.…

370 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  5. De fietser óók op het plein iets ruimte gunnen

De fietsende klant is koning en het plein zou best voor een deel met markeringen ingedeeld kunnen worden voor fietsparkeren. De natuurlijke looproutes als brede corridor wél vrijhouden.
    Werk niet met nietjes want anders staat het blik er blijvend. De corridor kun je licht verhoogd aanleggen zonder dat gehandicapten het als obstakel ervaren. De routes verfraaien met beplanting zoals gesculptureerde wintergroene lage hagen (waar je dan niet een fiets tegen kan zetten). Dat breekt ook de wind op dit pleintje. Ook een goede fraaie verlichting van dat voorplein helpt de sfeer en beleving op te krikken.
    Maak de entree van…

363 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  6. Een Groen Plein

Het voorplein, een functionele invulling zodat foutparkeren ontmoedigd of zelfs onmogelijk maakt.

Verdeel het plein in een raster van 4x4 meter met daarin verhoogde plantenbakken van 3x3 meter. De plantenbakken hebben een zithoogte van 40 cm in natuursteen.
    Een deel van het raster heeft geen bakken vanwege looproutes of voor een kunstwerk of waterhappertje.

Boven de fietskelderingang bogen waar klimplanten groeien. Een goud gespoten fiets markeert de ingang. Een fietswerkplaats als x-factor om de kelder te bezoeken.
    Het groen bestaat uit een variatie naar vaste planten en in enkele bakken ook een heester.
    Het hele jaar door bloeit er wat…

363 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  7. ‘’Als je aan iets begint, moet je het ook afmaken.’’

Allereerst staat het buiten kijf dat de Gemeente Amsterdam opdraait voor de kosten. Ik ben geen aannemer, maar schat dat de fietskelder één zo niet paar miljoen euro heeft gekost. Om dit stukje civiele kunst niet op een fiasco te laten uitdraaien lijkt mij dat de Gemeente hand in eigen boezem moet steken. De kosten voor het eventuele laten slagen van de kelder staat niet in verhouding tot de aanleg daarvan. Een lege kelder is vooral een hele dure kelder.
    De fietskelder is prachtig weggewerkt in het plein, dat is tevens het grootste manco. Van bovenaf, op de website, is…

328 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  8. 3D Street Art

Bij het fietsprobleem is het belangrijk om fietsers te verleiden tot het gewenste gedrag. Je kan het probleem op twee manieren benaderen. De meesten zullen meteen denken om bezoekers naar de fietsparkeergarage te ‘lokken’. Maar je kan het ook op een andere manier bekijken, namelijk bezoekers op een manier te verleiden dat ze juist hun fiets niet meer op het plein willen neerzetten. De omgeving moet er zo aantrekkelijk uitzien, dat je je fiets er niet op wil plaatsen.
    Er kan gedacht worden aan een 3d tekening (zie bijlage) van een afgrond langs alle hekken (zie bijlage) en muren. Een…

223 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  9. De Fontein

Ons idee is om nieuw leven te blazen in het plein voor de OBA en het Conservatorium. Het doel van ons idee is om een levendig, aantrekkelijk, kleurrijk en bruisend plein te vormen. Een plek creëren waar mensen hun tijd kunnen doorbrengen. En bovenal het wegnemen van de fietsen.

De maatregelen die getroffen moeten worden zullen allemaal in verband staan met elkaar, waardoor het plein 1 geheel wordt. De maatregelen die getroffen moeten worden zijn:
    • Aanpassing van het plein voor het Conservatorium en de OBA
    • Aanpassing van de infrastructuur van het plein
    • Aanpassing van de toegangstunnel

Verdere…

213 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  10. fiets valet

Bij het stallen van je fiets in de fietsparkeergarage blijken drie factoren bij de bezoekers van de Oosterdokskade een rol te spelen; snelheid, gemak en kennis. Deze drie factoren worden in samenhang gebracht met het gebruik van de fietsenstalling.
    Wij van All About Behaviour denken, dat het nieuwe gedrag (gebruik maken van de fietsenstalling) nog meer gestimuleerd kan worden, door het leuker te maken en in te spelen op de drie factoren gemak, snelheid en kennis.
    Ons idee is “fiets valet parking”! Bezoekers kunnen hun fiets aan de fiets valet geven, die de fiets voor hun naar de fietsenstalling gaat…

195 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  11. Niet straffen, maar belonen.

Bij het parkeren van je fiets scan je je OBA-pas of conservatorium pas bij een automaat. Deze automaat print direct een coupon voor je uit die je 50% korting geeft op een kopje koffie of thee bij La Place*. Studenten, een van de grootste doelgroepen van de OBA zijn dol op korting, en dol op koffie. Hierdoor zal het voor hen aantrekkelijker worden om hun fiets in de ondergrondse garage te zetten.

(*Ik heb als voorbeeld La place genomen maar dit kan net zo goed Vapiano, Coffeecompany, cupcake company of een van de andere omliggende horeca gelegenheden zijn.)

Voordelen voor…

182 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  12. Comfort en herkenbaarheid.

In ons plan hebben wij ons gericht op comfort en herkenbaarheid. Waarom? Uit het respondenten onderzoek – die uitgevoerd is door onderzoeksbureau O + S - is namelijk gebleken dat een groot aantal mensen niet weten dat er überhaupt een fietsgarage is. Een ander belangrijk deel van de oplossing is het inspelen op gedachten en gedrag van de mens. Dit doen we door het gehele fiets parkeer-traject aangenamer te maken.

Het versterken van deze 2 essentiële factoren d.m.v. het toepassen van verschillende ideeën die samen één geheel vormen, zal er voor zorgen dat de bezettingsgraad in de fietsparkeergarage toeneemt.

In…

174 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  13. ENLIGHTING, de visuele verlichting van fietsoverlast bij de OBA

ENLIGHTING, de visuele verlichting van fietsoverlast bij de OBA

Samenvatting
    Door interactieve lichtbanen in te zetten met LED-tegels worden de fietsers in de tunnel gelokt.
    Zie de bijgevoegde foto voor een visuele uitwerking van het idee.

Aanleiding
    Onderzoek & Statistiek, Gemeente Amsterdam: 33% van de fietsers die hun fiets verkeerd plaatsen weet niet van het bestaan van de fietsenstalling af.

Het idee
    Geinspireerd door het Amsterdam Light Festival zien we bij de oplossing licht een belangrijke rol spelen. Door creatief gebruik van licht lokken we fietsers de tunnel in. Door LED-tegels in twee banen neer te leggen, één voor de…

171 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  14. Sfeer en Snel

Op het Cultuurplein in Amsterdam is een fietsgarage gebouwd die nauwelijks gebruikt wordt. Dit komt omdat 1/3 deel niet op de hoogte is van de garage en er geen directe ingang is van de stalling naar de bibliotheek. Het maken van een directe verbinding tussen de stalling en de bibliotheek is niet mogelijk, en het veranderen van het plein is ook niet mogelijk vanwege het huidige plan voor het plein.
    Onze oplossing richt zich daarom meer op de stalling zelf, en hoe we de stalling zowel ‘’aantrekkelijker’’ als ‘’ vol ‘’ krijgen. Hiervoor hebben wij een paar oplossingen bedacht die…

164 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  15. Projecteer de fietsenstalling met live beelden op een groot scherm in de bibliotheek en in het conservatorium

Het betreft een idee, je kunt in de bibliotheek en in het conservatorium live beelden zien van de fietsenstalling. Op deze manier kijkt iedereen mee en is het een stuk veiliger (sociale controle) inzake diefstal. Daarnaast worden mensen geattendeerd op het bestaan van de fietsenstalling en wanneer de bieb en/of conservatorium dicht is hoeft het scherm ook niet aan. Het is uitvoerbaar met zeer lage kosten: camera's en een beeldscherm.

154 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  16. Aantrekkingskracht en Zichtbaarheid verbeteren

Als lichtkunstenaar wil ik een oplossing aandragen waardoor tegelijkertijd het fietsparkeerprobleem wordt opgelost en tevens het aanzien van dit stukje Amsterdam wordt verhoogd.

Een plein is geen stalling en Amsterdammers snakken naar een plein waar ze kunnen verblijven in plaats van slalommen tussen lukraak op elkaar geparkeerde vehikels.
    Hoe krijgen we bezoekers zo ver om in de stalling te parkeren? In het onderzoek 'Fietsparkeren OBA' springen mij direct twee feiten in het oog die ruimte bieden voor een oplossing.
    1. 1/3 van de ondervraagde foutparkeerders weet niet van het bestaan van de stalling. Dat betekent dat de stalling niet zichtbaar…

153 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  17. Met licht en markering de fiets onder de bieb

Wij willen voor een mooi open plein zorgen zonder hinder van geparkeerde fietsen.
    Wij focussen ons op drie punten om deze geweldige situatie te bereiken:
    - Bereikbaarheid
    - Aantrekkelijkheid
    - Bekendheid
    Met onder andere opvallende (interactieve) lichteffecten en flitsende wegmarkering brengen wij de fiets onder de bieb.

Nieuwsgierig geworden? Open de bijlage!

149 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  18. De Oosterdokseiland fietsenstalling is meer dan een fietsenhok.

Met dit idee is de fietsenkelder binnenkort geen kille, wellicht wat angstaanjagende ruimte meer, maar een plek waar men graag komt. Dit idee kost weinig en heeft te maken met waar de meeste mensen voor naar het eiland komen.

In de Oosterdokstalling gebeurt het:

1. openbare repetities van conservatorium studenten
    2. gratis boeken uitkiezen en achterlaten, de zogenaamde estafette-boeken (zie foto)
    3. koffie-samples proeven
    4. wisselende exposities
    5. zelf kleine reparaties aan je fiets doen
    6. banden gratis en automatisch op de juiste spanning brengen (dat kan nu al)
    7. vul maar in…

Voor de realisatie van de bovenstaande suggesties…

140 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  19. OBA “DRIVE-IN” AFGIFTEPUNT + BELONING

Samenvattend: De aanpak bestaat uit een combinatie van informeren (via enquête, digitaal info-bord en pijlen op straat), een OBA “drive-in” afgiftepunt (dit is een extra service voor fietsers om boeken e.o. terug te brengen), een bewustwordingsactiemaand en een systeem van beloning.

Uitgewerkt:
    1. Een enquête voor de duur van 2 a 3 weken af te nemen door bijv. (conservatorium-) studenten op 0-urenbasis met als doel informatie krijgen en geven. Eventueel kan gekozen worden voor het verstrekken van een folder.

Enquête betreft drie punten:
    a. waarom zet jij je fiets hier?
    b. wat zou volgens jou helpen om je fiets in…

136 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)
  20. Leg de rode loper uit: ODE2THECYCLISTS

We willen de fietser welkom heten op ODE en tevens de openbare ruimte aangenamer maken door een combinatie-aanpak. Wij luisteren naar de bezoekers en willen wenselijk gedrag belonen. Daarnaast voegen we functies in de stalling toe ter verbetering van de beleving (en de vindbaarheid) en bieden een oplossing voor weesfietsen (Wheelcycle (R)).

115 stemmen
    Stem
    Inloggen
    Controleer!
    (even geduld ...)
    Reset
    of meld u aan met
    • facebook
    • google
    Ingelogd als (Afmelden)